Garage 2 (Matthias Jabs Signature) |  Recenze a testy » Dan Friml

Garage 2 (Matthias Jabs Signature)

Scorpions byla jedna z kapel, které tvořily pomyslný soundtrack k mému dospívání a mám je moc rád i do dnešních dnů, proto jsem s nadšením přivítal nabídku Vítka Horkého k zapůjčení signature modelu Matthiase Jabse a sepsání této recenze. Cort se spojili právě s kytaristou legendárních Scorpions, aby dali vzniknout dvěma nástrojům, za kterými budou stát letité zkušenosti muzikanta, který přesně ví co většina kytaristů při hře na tento nástroj potřebuje a co naopak může v pohodě postrádat. Oba tyto pohledy se pak prolínají v modelech Cort Garage 1 a Garage 2. Ten druhý z nich právě držím v rukou.

Již na první pohled a při prvním ohmatání je zřejmá nesporná kvalita tohoto nástroje, který mi již v obchodě padl, jak se říká, do ruky jak vyšitý. Zaujme především bezchybné dílenské zpracování, na kterém jsem opravdu nenašel chybičku ani při detailní prohlídce. Kytara prostě působí solidním a sympatickým dojmem, naprosto stejným, kteří mnozí z nás znají ze setkání s nástroji z úplně jiných cenový kategorií. Bez přehánění.

Tady bych se krátce zastavil u krku. Ten je vyroben z tvrdého javorového dřeva na jehož povrchu je nanesen hladký lesklý průhledný lak. Díky tomu je pohyb po něm skutečně příjemný a pohodlný, pocit z hraní je díky tomu (a také díky luxusnímu dohmatu) opravdu na špičkové úrovni.
Atraktivitu nástroje navíc zvyšuje i velmi pěkný tvar těla a saténově metalická povrchová úprava. Díky tělu z bahenního jasanu je kytara příjemně lehká a zároveň disponuje skvělými akustickými vlastnostmi. A tím se dostáváme k hlavním přednostem Garage 2. Ty se dají jednoduše shrnout do jednoho krátkého slova: zvuk.

Vlastně ani nevím, kde pořádně začít, protože je toho tolik, co bych vám rád o tomto nástroji rád řekl. Vezměme to tedy popořádku.
Garage 2 je svým pojetím kytara spíše na “tvrdší” hudební styly, ovšem s velmi univerzálním rozpětím, začínajícím někde u elektrického blues a končícím klidně až u thrash metalu. Díky speciálně zkonstruovaným (pasivním) snímačům Scorpu Neck a Scorpu Bridge je zvuk již v “základu” příjemně vybuzený, svým charakterem by mohl někomu připomínat aktivní snímání, nicméně nepostrádá nic na dynamice a transparentnosti. Z kytary dostanete i zvuky čistšího charakteru, nicméně použitelné spíše do rockové hudby. Na například akustický folk bude některým hráčům připadat až moc “vytavený”, ale do jisté míry záleží na kontextu a nebál bych se ani toho. Neváhám tedy Garage 2 nazvat vysoce univerzálním nástrojem.
Termínem “univerzálnost” se dostáváme k tomu, co dělá tuhle kytaru tak speciální a co se vám bude určitě moc líbit. Garage 2 totiž disponuje dvěmi funkcemi, které vtipně kombinují výše zmíněné potřeby/nepotřeby muzikanta.
Především na pódiu oceníte takzvaný “full force switch”. Znáte to, v zápalu hraní a v rámci nezbytné show řežete do kytary co to dá, jenže pokaždé když zavadíte o volume knoflík musíte kontrolovat jestli je stále naplno, občas se může stát, že se stáhnete až přespříliš… A od toho je tu jednoduchý přepínač umístěný v zákrytu mezi hlasitostí a tónovou clonou. Pokud ho dáte do horní pozice, vyřadí vám z provozu jak potenciometr hlasitosti a tónovou clonu, tak i třípolohový přepínač snímačů a jedete naplno z kobylkového humbuckeru přímo do aparátu. Paráda. A použitelné je to i ve studiu. Vyřadíte prostě všechny zbytečné mezistupně mezi snímačem a vaší aparaturou. Ještě jednou paráda.
S přepínačem v dolní pozici se kytara samozřejmě chová tak jak jsme zvyklí.
Ale to není všechno. Knoflík tónové clony funguje zároveň jako rozpínač kobylkového snímače. Potřebujete subtilnější zvuk? Není problém! Povytažením speciálně upraveného knoflíku (aby se dal pohodlně vytahovat, a to i během hraní) je aktivní pouze polovina snímače a z humbuckeru máte single. A to se hodí, ne?

Dlužno ještě dodat, že za všech okolností a kombinací snímání má Garage 2 opravdu vynikající sound a přirozený a dlouhý sustain. To přičítám i konstrukčně skvěle vyřešenému protažení strun skrze tělo a uložení v krásně zpracované pevné kobyle. Kytaru jsem nijak nešetřil, takže navíc mohu říci, že naprosto dokonale drží ladění.

Již jsem si tak nějak zvykl, že v případě kytar Cort má člověk pořát tendenci ohlížet se na cenu a tím si, ve srovnávání s konkurencí, podsouvat nejrůznější pochyby… Jenže srovnávat se stejnou cenovou kategorií jiných značek nejde, ty Cort strčí hravě do kapsy. A srovnání s dražšími značkami ze zase může zdát troufalé. Ale i kdybych měl u jiných, mnou testovaných Cortů, v hodnocení i srovnávání mírnou rezervu, pak Garage 2 snese i ta nejpřísnější měřítka vyšší střední třídy. Bez legrace! Za ty peníze se tomu ani nechce věřit, a když k tomu jestě dostanete hezký gig bag… Tahle krasavice se do Guitarparku již nevrátí. Zůstane se mnou a již nyní má v mém “kytarovém” srdci zvláštní místo.

Cort Garage 2 je bez nejmenšího přehánění fenomenální nástroj.

Dan Friml

Kliknutím zobrazíte vše z dané kategorie

Komentáře užívatelů (1) Komentáře mohou psát pouze registrovaní uživatelé.

Dan
08. 09. 2011 (22:48:49)

Garage 2 po třech měsících

V době, kdy jsem tuhle recenzi psal jsem měl Garage 2 asi měsíc. Po dalších dvou můžu jen potvdit své dojmy popané výše a v současné době patří jednoznačně k mým favoritkám :) Docela by mě zajímaly i názory ostatních majitelů téhle kytary.

Vyhledávání